To: debian-user-swedish@lists.debian.org
From: Tim Terlegård <tim@se.linux.org>
Subject: PPPoE och MTU

Äsch, det blev lite fel på åäö. Hoppas det går att läsa nu. Annars
skiter jag i det här med e-post. Det är ju bara en fluga  :-)

Jag har en Debian stable som brandvägg och använder PPPoE/ADSL för
Internet. De datorerna som är innanför brandväggen har lite olika
problem, t.ex. funkar inte surfandet så bra.

Det går att pinga zdnet.com från datorn innanför brandväggen. De
flesta andra servrarna går inte att pinga, men de går att pinga från
brandväggen. Vissa sajter kommer man inte åt från datorerna innanför,
vissa går oerhört långsamt. Något är helknas.

Jag har googlat mig fram till att det troligtvis har att göra med att
MTU är satt till ett för stort värde. Anledningen att jag söker hjälp är
för att jag inte klarar att ändra värdet. ifconfig visar att MTU på ppp0
är satt till 1452. I /etc/ppp/peers/dsl-provider står det dock 1492.
Alla pty-raderna är kommenterade. Så jag vet inte riktigt var siffran
1452 kommer ifrån. Har kernel bestämt den siffran? Jag vet inte hur jag
ska ändra den. Att ändra i dsl-provider har ingen verkan. Jag skulle
vilja ändra värdet till 1412, men hur gör jag?

Mvh, Tim