Re: off topic: eth0 up och down hela tiden

On Thu, Jul 28, 2005 at 08:34:20PM +0200, Thomas Nyman wrote:
> Hej
>
> Har följande meddelanden i kernel log hela tiden
>
> eth0: link down
> Jul 28 20:26:21     kernel: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa
> 0x45E1
> Jul 28 20:31:10     kernel: eth0: link down
> Jul 28 20:31:11     kernel: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa
> 0x45E1
>
> Har försökt googla utan att lyckas hitta något .. finns det någon som
> har ett tips??

Jag fick exakt samma effekt när min tp-kabel var konstig. Har ett uttag
i sovrummet, och har dragit en ny 20m kabel från den till nytt uttag där
jag har datorn. Kopplade in den kabeln direkt inuti uttaget. Senare
provade jag plugga in en till (lös) kabel i det första uttaget, och få fick
jag nämnda fel. Plockade ur den fasta kabeln och få funderade det igen.
Verkar som min koppling störde signalen på nåt sätt.

Tipset är att först byta kabel. Därefter kolla eventuella uttag och se
att det inte är något glapp nånstans.

//Ivar