Re: Egna paket och beroenden

> Hmm.. frågan var kanske lite felformulerad, jag menar givetvis den
> kommersiella versionen (alla versioner har ju licens...)

> Mest för att jag tycker det verkar snyggast, dessutom är jag osäker på
> vad de olika licenserna säger om att länkas med varandra (GPL med
> kommersiell).

Är inte den kommersiella versionen av Qt exakt likadan som den som finns
tillgänglig under GPL?

Alla de kommersiella Qt-program som jag provat i form av Debian-paket
(Opera, Skype och något iTunes-liknande program) har direkt använt sig
av det libqt3c102-mt-paket som finns i Debian.

/usr/share/doc/libqt3c102-mt/copyright förvirrar saken litegrann... Men jag
tror verkligen att du kan tuta och köra med det Qt som finns i Debian.

> Dessutom tycker jag det är ett bra sätt att lära sig hur paketsystemet
> fungerar och det på betald arbetstid :)

Jo, det är klart. :-)

> Visst, jag skulle kunna gör paketat så att libqt-mt.so läggs någonstans
> under /usr/local eller /usr/share/minqt3/lib men jag vill helst ersätta
> libqt3c102-mt paketet.

Jag tror verkligen inte att det är värt besväret. Vill du trots allt byta ut
Qt i Debian ska du nog satsa på att hålla paketeringen intakt för att vara
helt kompatibel med de paket i Debian som använder sig av Qt. Enklast blir
det nog om du helt enkelt snor debian/-katalogen från Debians Qt.

Och angående Replaces så har du nog missförstått vad den gör.
En förklaring av de olika beroendeformerna hittar du på:
http://www.debian.org/doc/maint-guide/ch-dreq.en.html#s-control

Lycka till,

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>