Re: Lastbalanserare

Niclas Söderlund <lists@soderlund.org> writes:

> Jag letar efter ett alternativ till att köpa en superdyr lastbalanserare i
> appliance-form. Jag har två servrar på "insidan" och vill fördela lasten jämt
> mellan båda dessa identiska servrar via en tredje maskin, lastbalanseraren.
>
> Jag vill att denna tredje server endast ska köra en ren round-robin till de
> båda burkarna in insidan och skyffla allt som kommer in till de portar jag
> specificerar i conf'en.
>
> Nu frågar jag den kollektiva hjärnan av Debian-Sverige om någon känner till
> ett lämpligt (och helst inte tidsödande) sätt att göra detta på?

Om det är endast lastbalansering du behöver så kan jag varmt rekomendera LVS
[0] (Linux Virtual Server). LVS har en uppsjö av schedulerare bland annat
round robin (rr) eller weighted round robin (wrr). Kombinerar du sedan LVS med
keepalived [1] (för director fail-over och service checks) så har du ett
lastfördelande högtillgänglighetssystem av mycket hög klass (kan du få en av
"noderna" att agera backup lastbalanserare så är det även redundant). Jag
har/haft LVS i flera verksamhetskritiska system med mycket goda resultat.

Lycka till!

[0] http://www.linuxvirtualserver.org/
[1] http://www.keepalived.org/

--
 .''`. Fredrik Steen, stone@debian.org
: :' : 2CD6 C838 BE77 795F 5EF1  3E5B DA91 EE7B A58E 164