Re: clamav

On Wed, 22 Jun 2005, Mikael Backman wrote:

> Hej.
> Jag har installerat clamav men har inte den blekaste
> aning om hur den fungerar. Scannar det automatiskt hd
> med jämna intervaller efter virus? Kollar det min mail?
> (Använder evolution för att läsa mail)

Clamav är en produkt för att känna igen virus. Du måste mata den med
något du tror är virus, och resultatet du får tillbaka indikerar om
det är ett virus eller inte. Du kan köra den i en SMTP-server, genom
Evolution (har inte provat, men senaste Evolution har stöd för
Spamassassin åtminstone), eller hur du vill, men den gör inget
automatiskt.

Du kan få den att scanna virus när du accessar filer genom en relativt
ny metod som baseras på en Linux-modul som heter Dazuko:
http://www.clamav.net/doc/0.86/html/node18.html

I Debian hittar jag den bara som ett källkodspaket:

Package: dazuko-source
Section: utils
Installed-Size: 68
Maintainer: John Ogness <john@ogness.net>
Architecture: all
Version: 1.2.2-1
Recommends: dpkg-dev, kernel-package
Filename: pool/main/d/dazuko-source/dazuko-source_1.2.2-1_all.deb
Size: 32102
MD5sum: de0068b3c55597bcca35d4df84ac3461
 This package contains the source code for the Dazuko driver.
 Dazuko is a standard interface for 3rd party file access
 control. The Linux kernel sources must be installed in order
 to compile this module.

--
patrik_wallstrom->foodfight->pawal@blipp.com->+46-733173956
                `-> http://www.gnuheter.com/