Re: Lastbalanserare

On Mon, Jun 20, 2005 at 08:20 CEST,
	 Niclas Söderlund <lists@soderlund.org> wrote:
> Jag letar efter ett alternativ till att köpa en superdyr lastbalanserare
> i appliance-form. Jag har två servrar på "insidan" och vill fördela
> lasten jämt mellan båda dessa identiska servrar via en tredje maskin,
> lastbalanseraren.
>
> Jag vill att denna tredje server endast ska köra en ren round-robin till
> de båda burkarna in insidan och skyffla allt som kommer in till de
> portar jag specificerar i conf'en.
>
> Nu frågar jag den kollektiva hjärnan av Debian-Sverige om någon känner
> till ett lämpligt (och helst inte tidsödande) sätt att göra detta på?

För ditt ändamål rekommenderar jag pen. Liten, enkel och skalbar men
ändå väldigt avancerad. På jobbet använder vi pen när kunderna inte vill
betala för en Alteon eller liknande.  Paketet i Debian är lite väl
gammalt så att bygga från källkod är rekommenderat. Jag tror det enda som
behövs är libc.

http://siag.nu/pen/

mvh
| Johan Björklund <the@whero.net> http://whero.net/         |
|  PGP = 813B 014F C0FA B56C FA70  31DC 1C11 3A20 B02B C881 |