Off-topic om WLAN-utrustning

Hej på er
Förlåt för att jag kör en off-topic fråga på listan.
Men söker man efter kompetenta svar är väl Linux entusiaster bästa gruppen att fråga?

Saken är den att jag ska koppla 2 st bärbara datorer med pc-card [1] mot ett stadsnät.
I huset sitter ett nätverksuttag (RJ-45 i en garderob, bakom en stor spegel) som är kopplat till stadsnätet.
Till det uttaget skall jag koppla någon låda med antenner för att få trådlöst nätverk.

Jag har en accesspunkt från 3Com [2] redan, men kan skicka tillbaka den för att få pengarna tillbaka och köpa en router istället om jag vill.

Saken är den att jag undrar om accesspunkten går att använda till detta?
Den har ingen DHCP-server (såklart) men DHCP-stöd, så jag undrar hur det kommer fungera med IP-adresser. Jag vill ju inte lägga in fasta adresser pga att de bärbara datorerna kan komma att vistas i andra nätverk.
Användarna av de bärbara datorerna kommer inte kunna ändra adresser själva.

Ja nu har jag skrivit av mig lite. Hoppas någon kan nappa på tråden. Känns det för off-topic, maila min privata adress och inte listan när du svarar.

[1] http://www.3com.com/prod/en_EU_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3CRXJK10075
[2] http://www.3com.com/prod/en_EU_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3CRGPOE10075