Re: Enkelt scriptspråk för att prosessa text?

On Wednesday 08 June 2005 12.16, listguy@mail.st0kk.com wrote:
> Hallå,
> Jag försöker hitta ett scriptspråk som jag kan använda till det mesta,
> och jag verkar ha två val Python eller perl.
>

> I mitt fall ska det funka enkelt och läsligt, så  att jag kna
> underhålla koden. Ett typ exempel är att prosessa maillog, filtrera ut
> olika typer av listor på statuskod.
>
> Vilket tror ni är enklaste språket för en nybörjare?
> Har bara scriptat i bash förut.
>
> /Lasse

Du kan ju kolla in den här länken och jämföra lite:

comparison of Python and Perl, line by line
http://lists.canonical.org/pipermail/kragen-tol/2002-February/000672.html

Jag har själv precis börjat lära mig Perl (jag menar, hur kan man syssla
med Linux och inte kunna Perl. :-)) och har tidigare använt Python
litegrann. Jag gillar personligen Perl bättre än Python. Perl känns lite
friare på något sätt, mer likt traditionell C/C++. När man jämför kod
skriven i båda språken så ser ju iofs Python helt klart tydligare ut, så
det är väl ett plus för Python. Men jag tror ändå att läsbarheten handlar
mycket om hur programmeraren väljer att skriva koden. Det är väl det att
man i Perl kan skriva lite hur man vill och då ofta försöker ta genvägar
genom att skriva kompakt kod, till priset av sämre läsbarhet.

Mvh

--
Olle Eriksson
mail@olle-eriksson.com | http://www.olle-eriksson.com