Xemacs-paket

Hej!

Jag har den senaste tiden haft rätt många erfarenheter av att
Xemacs-paketen inte fungerar som de skall. Problem jag sett är bl a att de
inte alls går att installera (AMD64), att VM skickar iväg min epost med
fel teckenkodning (japanska under Mule, 7-bitsascii under nomule) osv.
Det verkar även som om bara Mule-varianten hanterar MS-DOS-radbrytningar
("ctrl-M") riktigt.

Skall man byta till GNUemacs eller gå tillbaka till att själv kompilera
XEmacs och skall man i så fall ta den stabila eller experimentella
varianten?
Tacksam för erfarenheter!
Fredrik