Minska en XP-partion

Jag får ofta frågan hur man gör plats på sin hårddisk om man redan har
en Windows-XP installation och önskar göra en dual-boot konfiguration.
Jag vet att många använder programmet Partition Magic, men finns det
inte andra sätt?

Ideer:

1) Boota live med exempelvis Ubuntu-live-cd, apt-get/synaptic på
gparted. Minska ntfs-partionen med gparted.

2) Minska NTFS-partitionen i d-i-partitioneringsverktyget (är den
ickedestruktiv?)

Någon som testat och vet?

--
Hälsningar,