To: debian-user-swedish@lists.debian.org
From: "gigli@swipnet.se" <gigli@swipnet.se>
Subject: Fråga

Hej

jag är ganska så ny på linux. Jag har använt det sedan versin 6.4 av red hat, men så korta stunder, så jag är som en riktigt nybörjare (jag gick alltid tillbaka till windows). Men jag ser nu hur det börjar fungera bättre och bättre. De tre senaste versioner jag testat vad Ubuntu Hoary, den tyckte jag om, suse 9.3 (inget vidare), men nu hamnade jag i Debian, vilket också känns bra, även om brännaren fungerade bättre i Ubuntu. Men detta är min servermaskin, så den vill jag skall vara stabil och säker. Jag har många problem, men det mest överhängande är hur jag t ex skall kunna starta gedit som root, det grafiska användarsnittet kan inte startas som root. I ubuntu var det väldigt enkelt med sudo kommandot. Jag har så svårt att använda de där konsol editorerna, jed t ex tycker jag om, men i debian tycks kommandona vara helt omkastade, jag kan inte ens spara en fil.

Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig
MVH
Martin