Re: OpenLDAP + Courier-IMAP-LDAP LÖST

Har själv en liknande setup, fast med woodys lite äldre versioner. Minns
att jag stötte på en massa problem när jag satte upp det men antecknade
givetvis inte hur jag löste det.
Så därför dokumenterar jag min lösning här...

Det verkar inte som du har en BINDDN och minns jag inte helt fel så
krävdes det för mig.
har inte satt LDAP_BINDDN eftersom man då lär tappa supporten för SMD5 på lösenorden..
LDAP_AUTHBIND är satt till 1 istället.

Vidare har jag satt LDAP_MAIL till det fält där användarnamnet finns.
här med, satt till =uid

I frågan den ställer mot LDAPen frågar den inte efter uidNumber/gidNumber. Vilket jag tycker är konstigt! Hur ska den då kunna veta att det inte är noll? Tittar man i LDAP databasen är de != 0.

Finns två options i authldaprc filen LDAP_GLOB_UID och LDAP_GLOB_GID, har provat att sätta dessa till värden för att tvinga den att använda ett bestämd uid/gid. Men den säger fortfarande samma sak uid=0.

LDAP_GLOB_UID och GID har jag inte satt men däremot har jag
LDAP_UID   uidNumber
LDAP_GID   gidNumber

Det är LDAP_UID/LDAP_GID jag vill använda och det funkar nu efter det att jag rensat bort whitespacen framför som Mirjam påpekade! Tack :)
Väldigt grinigt imho

/Anders