Re: Mappa om KP_Separator

On Thu, 28 Apr 2005 06:02, Ivar Alm wrote:
> Blir så irriterad över att det blir ett kommatecken som decimaltecken
> på keypaden. Vill ha en punkt.
> Körde xev, och ser att tangenten ger en KP_Separator, och att
> XLookupString returnerar ett ",".
> Var hittar jag den mappningen? Ska det räcka att mappa om
> KP_Separator till "."? Är det automagiskt styrt av min locale?
> Det verkar inte smart att mappa om den till 'period', för det är ändå
> inte samma tangent...

Det finns ett annat symbolnamn: KP_Decimal. Man kan tro att KP_Separator
representerar ett decimaltecken och att detta sedan konverteras till .
eller , beroende på locale. Så är inte fallet.

Vissa (sällsynta) amerikanska tangentbord har en särskild tangent för
tusentalsavskiljare (mellanslag eller punkt i Sverige, kommatecken i
USA). Denna kallas just KP_Separator och representerar alltid ett
komma. En svensk tangentbordslayout skickar alltså rent logiskt en
amerikansk tusentalsavskiljare eftersom detta representerar ett svenskt
decimaltecken. Lite fulhack om du frågar mig, men så är det tydligen.

xmodmap -e 'keycode 91 = KP_Decimal'

borde alltså funka (och är inte detsamma som 'period').

Tack för frågan! Jag har själv funderat på detta, men nu fick jag en
ursäkt att få tummen ur och hitta svaret.

--
Alex Nordstrom
http://lx.n3.net/