Re: dump av filsystem och restore över nätverk

Marcus Rejås said:

> Hej!

> Jag skulle använda tar även om det kan bli lite meckigt. Med lite
> planering brukar det dock gå bra. Att köra dd på ett system som är igång
> går inte på ett filsystem som är i drift (i alla fall inte om det är
> skrivbart) eftersom en exakt kopia tas av disken så kommer det att bli
> inkonsistens i det nya filsystemet (på samma sätt som det blir det om du
> drar ur sladden till maskinen).

Jag instämmer med Marcus, fast såå meckigt behöver det inte bli...

Något i stil med

dumpmaskin# ssh master tar --exclude proc -cf - / | gzip > dumpen.tgz

(låt dumpmaskinen gzippa istället för master ifall den har bättre för sig
att använda cpu-cykler till gzippning. ssh-komprimeringen kommer funka
ganska bra på datan ändå gissar jag).

boota target med floppy, skapa filsystemen som du vill ha på disken,
montera i rätt struktur under ex. /mnt, skapa proc-katalogen (och ev
övrigt exkluderat)

target:/mnt# ssh dumpmaskin cat /path/to/dumpen.tgz | tar zxf -
target:/mnt# chroot /mnt
target:/# lilo

reboot och håll tummarna =). Inte så krångligt.

rsync vore ett annat alternativ, men då får du "dumpen" uppackad på
dumpmaskinen, vilket inte var önskvärt?

Kolla även in frisbee, imagezip, imageunzip för imagedumpande;
http://www.emulab.net/software.php3 .. ungefär som dd, fast med kunskap om
filsystemets utseende. Stödjer även multicast-distribution (a' la
ghost(tm)), linux, freebsd, samt visst ntfs-stöd. Dock är det fortfarande
bra om filsystemen i fråga inte är monterade för att slippa få
inkonsistens i dumpen.

Mvh,
 Stefan