Re: Synkronisering av IMAP servrar

Sebastian Haglund said:

> Men... nu vill jag att alla mail som kommer in på en maskin automatiskt
> även skickas till den andra så att samtliga mail, för alla användare,
> går att komma åt från vilken maskin som helst. Gärna ska flaggor som
> läst, raderat etc följa med.
> Vidare behöver jag synkronisera upp servrarna, som fn har olika innehåll
>
> Någon här som gjort något liknande eller har förslag på en bra lösning?

[offtopic för debian, men en intressant diskussion nu när det ändå inte är
så mycket trafik på listan]

Du behöver alltså ett delat filsystem mellan två maskiner. Här är några
lösningar:

- scsi shared storage, normalt sett används ett fibre channel kabinett
till detta = dyrt. Dessutom behöver du ett filsystem som klarar att
monteras från olika punkter, exempelvis GFS från RedHat (tidigare
Sistina).

- Shared storage mot NFS. Du får ha en tredje burk som agerar NFS server
åt dina två "frontends". Alternativt kan du exportera mailspoolen på den
ena maskinen till den andra, men jag får känslan av att du även vill ha
feltolerans med i spelet. Dör den ena maskinen ska den andra kunna
fortsätta.

- drbd klarar av det du vill med två maskiner m.a.p. feltolerans, men
saknar fortfarande lastbalanseringsaspekten. *eventuellt* skulle det kunna
gå att köra GFS readonly på "slavnoden", men jag är osäker. I normala fall
replikeras alla skrivningar (på block-device-nivå) från primär till
sekundär, om primär dör så kan sekundär ta över.

- Lustre? Jag har inte tittat närmare på detta, men det verkar lovade.
Används bl.a. på google har jag hört rykten om.

Mvh,
 Stefan