Re: dump av filsystem och restore över nätverk

On Thu, Apr 21, 2005 at 10:08:52 +0200, lasse wrote:
> hallå!

Hej!

> jag har ett par burkar som skall klonas, utan att dom tas ur drift.
> har funderingar på om man kan köra dump eller linande prg
> Sen ska dumpen läggas på ett annat system som bootas via nätverket, och
> tryckas på.
>
> jag skulle hellst vilja köra typ dd via ssh, men har insett att då
> avbilden blir lika stor som orginaldisk (200G)
> och det kan jag inte leva med.
>
> Hur skulle ni förså att jag gör?

Jag skulle använda tar även om det kan bli lite meckigt. Med lite
planering brukar det dock gå bra. Att köra dd på ett system som är igång
går inte på ett filsystem som är i drift (i alla fall inte om det är
skrivbart) eftersom en exakt kopia tas av disken så kommer det att bli
inkonsistens i det nya filsystemet (på samma sätt som det blir det om du
drar ur sladden till maskinen).

Ta en backup på den burk som skall klonas. Se till att du får med allt.
Pseudofilsystem som proc, tar du inte med, men se till att du skapar
kataloger för dem på målsystemet.

Boota upp det nya systemet från CD eller Diskett (någon på plats måste
bistå , skapa kataloger och montera upp diskarna som det skall vara.

Återställ från backupen.

Ändra eventuella konfigurationsparametrar.

Kör lilo

Håll tummarna och boota om.

Jag har gjort det flera gånger. Stegen efter det att målsystemet bootats
kan man med fördel göra i ett skript.

Det är möjligt att det finns snyggare verktyg för just det du vill och
att jag svarat på helt fel fråga, men jag skulle som sagt använda tar
och tankeverksamhet ... :-)

  /Marcus

--
Marcus Rejås           cellular: +46 70 266 7985              ,= ,-_-. =.
Rejås Datakonsult      e-mail:   marcus@rejas.se             ((_/)o o(\_))