Skumt vid start av X

Sorry om detta har för lite med Debian att göra...
Kör KDE 3.3.2, och startar med kdm. Har en mycket skum effekt vid
omstart av datorn.
Vid boot startar kdm automagiskt och jag presenteras med
inloggningsskärmen. Jag kan dock inte skriva nåt. Trycker jag på någon
tangent på tangetnbordet så "hänger" datorn i ungefär fem sekunder, och
ingen inmatning har skett. Musen funkar dock normalt.
Lösningen är att i menyn välja "Console Login" så att kdm avslutas. Då
hamnar jag på tty1 där jag kan logga in i console. Om jag då bara väntar
i ungefär 30-60 sek så startar kdm igen, och nu funkar tangentbordet.

Jag har sett att i tty2 har jag skräptecken på inloggningsraden.

Kör 2.6.10, egenkompilerad kärna. Nvidia kernelmodul (kompilerad från
sås). Kör också två screens för att kunna skicka output till tv-ut. Jag
hittar inga fel i XFree-loggarna. Jag kör XFree 4.3.0.1.

Kan någon ha den blekaste aning om vad som händer i bakgrunden?
//I