Ang. Re: JavaServer Pages

debian-user-swedish-request@lists.debian.org skrev 2005-04-18 23:22:14 :

> Tomcat är en flitigt använd webb-server/servlet container vars
> huvuduppgift är att visa servlets och jsp-sidor.
>
> Jag sökte i debian-arkivet, men jag vet inte vilket paket som
> tillhandahåller tomcat. Det borde finnas där i alla fall tycker man. Vet
> inte om libservlet är synonym för tomcat.

tomcat4 finns att installera med apt-get. Personligen föredrar jag att ladda ner den binära disten från jakarta.apache.org då det är lättare att underhålla / uppgradera den då.

> Gör det något att ha två?
> Du behöver inte ha apache för just jsp-sidor om du vill slippa den ena.

> Du kan konfigurera tomcat så att den lyssnar på 80 istället för 8080.
> Eller så säger du till apache med RewriteRule eller liknande att alla
> 80-förfrågningar skickas vidare till 8080 istället.
>
> Tim

För att på ett enkelt sätt få apache och tomcat att kommunicera används med fördel jakarta-tomcat-connectors. Detta är en modul som körs av apache och transporterar de requests som stämmer överens med de regler man ställer upp till sina webapps i tomcat

Det finns som sagt en hel del olika sätt att uppnå samma resultat men en väldigt vanlig uppsättning är som sagt apache - tomcat - mod_jk (jakarta-tomcat-connectors)

/Amir