Re: JavaServer Pages

> Ska köra JSP-server i min hemmaburk för att öva på
> programmering av JSP. Jag har Apache installerat
> också. Vad ska jag installera för att "parsa"
> JSP-sidor i Debian?

Tomcat är en flitigt använd webb-server/servlet container vars
huvuduppgift är att visa servlets och jsp-sidor.

Jag sökte i debian-arkivet, men jag vet inte vilket paket som
tillhandahåller tomcat. Det borde finnas där i alla fall tycker man. Vet
inte om libservlet är synonym för tomcat.

> Finns det någon modul e.dyl. man kan lägga till
> Apache för att slippa använda en ytterligare
> "webbserver"?

Gör det något att ha två?
Du behöver inte ha apache för just jsp-sidor om du vill slippa den ena.

> Lite drygt att behöva skriva 8080 hela tiden om
> man kör på port 80 med apache.

Du kan konfigurera tomcat så att den lyssnar på 80 istället för 8080.
Eller så säger du till apache med RewriteRule eller liknande att alla
80-förfrågningar skickas vidare till 8080 istället.

Tim