Re: Svenska tecken och samba

On Tue, Apr 12, 2005 at 03:59:15PM +0200, Thomas Nyman wrote:
> Hej
>
> Har en liten fundering.
>
> HAr sat upp en samba share och det fungerar bra. Om jag från console
> spara ett dokument i share mappen som har å ä ö så äe det inget
> problem. men om jag sparar t.ex ett word document från en windows
> maskin som är ansluten till samba sharen så fungerar inte å ä ö i
> filnamnet utan det blir "kosntiga" tecken. Vet någon vad detta beror
> på? Mina locales är som dom ska vara och som sagt spara jag filen
> påsk.txt med vim på debian burken så vis en ls av mappen rätt namn. Men
> [...]

Hej!

Problemet är att det codepage som du har inställt inte är samma som på
windowsburken. Enligt ditt mail så har du ISO-8859-1 inställt dvs
standard på Linux med svenska tecken. Windows använder en egen codepage
för svenska tecken.

Problemet med den samban som följer med i Woody (Samba 2.2.3a) är att
den inte stödjer överersättning mellan codepages.

Kör du däremot Sarge eller Sid så ingår Samba 3.x och den versionen av
samba stödjer översättning av codepages.

Samba 3.x använder Unicode internt och sparar även filnamnen i Unicode.

För att ändra Samba 3.x så lägger man till den här raden
i /etc/samba/smb.conf i sektionen [global]
unix charset = ISO8859-1

Då kommer filnamnen att stämma.

Kör du Samba 2.2.x så finns det ingen bra lösning. Jag har inte hittat
någon...

Min lösning på problemet var att använda en backport av Samba 3.0, och
lägga in vilket charset som ska användas.

Min backport källa

#samba
deb http://www.backports.org/debian/ stable samba
deb-src http://www.backports.org/debian stable samba