Svenska tecken och samba

Hej

Har en liten fundering.

HAr sat upp en samba share och det fungerar bra. Om jag från console spara ett dokument i share mappen som har å ä ö så äe det inget problem. men om jag sparar t.ex ett word document från en windows maskin som är ansluten till samba sharen så fungerar inte å ä ö i filnamnet utan det blir "kosntiga" tecken. Vet någon vad detta beror på? Mina locales är som dom ska vara och som sagt spara jag filen påsk.txt med vim på debian burken så vis en ls av mappen rätt namn. Men sparar jag samma fil namn påsk.doc med word från en annan maskin och sparar i samba sharen så blir det strul med filnamnet. Hoppas någon vet varför

Thomas