Re: missbruk av dominerande ställning

On 2005-04-09, 10:10, Ivar Alm wrote:
> On Sat, Apr 09, 2005 at 09:42:09AM +0200, gertk wrote:
> [snip]

> Uppenbart måste väl vara att för just myndigheter är en dylik
> begränsning olaglig? Att de ska kräva att man använder ett specifikt
> operativsystem, en specifik webläsare eller någon annan specifik
> programvara för att man ska kunna ta del av sina demokratiska
> rättigheter måste vara lagstridigt.

Jo, av myndigheter borde man kunna kräva att deras webbplats är tillgänglig
utan att betala för programvara (dvs windows). Dessutom borde det vara ett
krav att tjänsten är tillgänglig för t ex synskadade, vilket jag gissar borde
främja textbaserade webbläsare.

> Ett första steg är väl att vi som bryr oss även tar oss ork att
> "påminna" de som inte skapar websidor som är läsbara för alla? Jag har
> (förmodligen inte själv, men ändå) lyckats påverka lite olika instanser.
> Mycket tjat på tex Föreningssparbanken, och de tillåter numera Opera som
> webläsare för sin internetbank.

SAS är min favorit. Ibland fungerar deras sida i Mozilla, ibland inte. Samma
sak med Opera när jag använde den. Jag har skickat flera meddelanden till dem
om problemen, och ibland fått svar - fast de har naturligtvis inte tänkt ändra
på något. Förstår faktiskt inte hur ett företag resonerar i detta fall. Skall
man inte kunna köpa en resa bara för att man inte använder IE?

Det bästa var ändå när jag försökte skicka ett klagobrev till dem från Opera
(webbaserat gränssnit förstås) - och brevet inte gick att skicka iväg! Suck,
suck.

// Simon