re: missbruk av dominerande ställning

Hej Per Eric
Det du beskriver har varit en vanligt förekommande företeelse för
många, många sidor av information och tjänster över internet.
Jag har använt mig av Linux sedan 1997 – 98 och under den tiden
tillbringat säkert något år framför datorn bara för att komma ”runt”
avsiktliga och/eller tillfälliga problem med att kunna t.ex

hantera mina bankkonton i annan läsare än MS§
hantera ”certificat” i dessa läsare
läsa min egen e- postbox
kommunisera med myndigheter
deklarera på nätet
hämta och spela sång och musik
hämta bilder och video

Listan med problem kan göras lång, mycket lång
och lösningarna har i så gott som samtliga fall varit
att finna ett sätt att i varje enskilt fall lyckas
presentera sig som körande IE och/eller M§.

Det har sällan funnits några direkta  mjukvaruproblem
eller hårdvaruproblem, inte heller verkar det som hämtad
information eller tjänst skulle vara felaktig eller svårtolkad
när man väl har funnet ett sätt att i varje enskillt fall ”lura”
källan.

Jag kan inte för mitt liv tolka resultatet av min erfarenhet
på annat sätt än att det finns ekonomiska, politiska,
ideella och/eller avundsamma anledningar till att konstruera
information och tjänster så att möjligheten att ta del av
densamma, för gemene man och kvinna ,endast kan ske
genom att spendera många pengar till ett och samma
ställe.

O.k jag kan måhända vara extremt paranoid i min uppfattning.
Den egentliga orsaken kanske är den samma som jag tycker
mig se i det allmänna förekommande uttrycket:
”denna sida är optimerad för Internet Explorer”
när det skall vara ”denna sida är begränsad för ... ”
d.v.s ren och skär dumhet.

Men varför, varför går så många av våra instanser,
institutioner och myndigheter hand i hand med
denna förmodade dumhet ?
Vad kan vi göra för att påverka  .. till det bättre ?

frågar sig
 .. gert ..

--
 .. gert karlsson @rixmail.se...
    /there is no substitute for thinking .. but talent/