Re: delvis offtopic ang vpn

Thomas Nyman wrote:
Jaha då svara jag väl underifrån då :), tog inte illa vid mig.

:-) Om jag får fortsätta att vara en besservisser ett tag till, så får
du gärna klippa bort all text som inte är nödvändig för att förstå ditt
svar också. Då blir det mindre upprepad text att ta sig igenom.

Tanken med det är att det är man som författare som ska underlätta för
och spara tid åt sina läsare. Om det är till priset av att det tar länge
tid för författaren, så får författaren helt enkelt ta den smällen. Läsarna är fler, så totalt vinns det i alla fall tid. Och det blir dessutom tydligare, om man gör det rätt.

Nog om detta. :-) Tillbaka till ämnet för dagen:

Det är fråga om Linksys RV802

Här finns en länk till en review där ganska mycket framgår http://www.tomsnetworking.com/Reviews-145-ProdID-RV082-1.php. Det var kommentaren nedan som fick mig att säga det som du tyckte var "motsägelsefullt".

As its name indicates, the RV082 supports VPN functions. Sure, most Linksys routers support VPN pass-through, where a virtual private networking tunnel slips through the router on its way into the network, but the Linksys RV082 also allows VPN tunnels to be terminated on the router itself.

RV082 klarar tydligen både VPN Endpoint och VPN Pass-through:
- VPN Endpoint är när VPN-tunneln avslutas i routern själv.
- VPN Pass-through är när VPN-tunneln passerar routern och avslutas i en
VPN Endpoint i en burk på insidan.

Det du är ute efter är VPN Endpoint:
Vad som skall ske är att man gör en vpn anslutning till routern och kommer därigenom åt debian burken och det intranät som apache tillhandahåller på debian burken.

Du frågade ursprungligen:
Om jag med en extern maskin vill skapa en vpn tunnel via linksys routern, är det nödvändigt att installera ipsec eller dyl på debian burken?

Nej, efter den externa maskinen via VPN:et kommer att bete sig som vore den inkopplad på det lokala nätverket.

eller räcker det med en vpn klient på den externa maskinen som
ansluter till linksys routern??

Ja!

Glad påsk!
mvh,
/Martin Leben
--
Remove dashes and numbers (if any) to get my real email address.