Re: delvis offtopic ang vpn

Jag kör en debian server. Har nyss också skaffat en linkyss router som stödjer vpn tunnlar.

Hur stödjer den tunnlar? Har den egen vpn eller är det bara passthrough?

Om jag med en extern maskin vill skapa en vpn tunnel via linksys routern, är det nödvändigt att installera ipsec eller dyl på debian burken? eller räcker det med en vpn klient på den externa maskinen som ansluter till linksys routern??

Det beror på som sagt på routern. Vanligast är att de stödjer ipsec och pptp. Men Linksysen kan iofs även stödja någon av Ciscos prylar då Linksys ägs av Cisco.

Min personliga favvorit bland tunnlar är OpenVPN.

Vänlige(n),
Joakim Nordberg
Nordberg.org