Re: Rädda trasiga filer

kringla wrote:
Jag har monterat en stor partition med ntfs för
att försöka rädda filer därifrån.

Är det någon som har tips på bra program för att
diagnosticera o felsöka?

Hej!

Montera partitionen med enbart läs-rättigheter. Är du paraniod vill du först göra (minst) en kopia av den skadade partitionen. dd_rhelp rekommenderas starkt, vilken i sin tur använder dd_rescue. Om partitionen inte är alltför stor, spara den till en fil, vilken du kan kopiera över till en Windows-maskin där du kan använda exempelvis R-Studio [1]. Om partitionen är för stor för att kunna hanteras som en fil, får du göra kopian på en reservdisk.

I denna [2] tråd finns en del intressant läsning, rörande problem med en fysiskt skadad disk (Den klarade inte hammarslag...) från vilken jag lyckades rädda dom filer som räddas skulle.

Fler (otestade) program, som dock inte kan läsa en image-fil. Har dock tappat länkarna till dom.
- FinalData
- Disk Investigator
- Stellar Phoenix FAT
- Davory

mvh
/Martin Leben

[1] http://www.r-studio.com  (Demo 64kB begränsning)
[2] http://lists.debian.org/debian-user-swedish/2004/02/msg00027.html

--
Remove dashes and numbers (if any) to get my real email address.