F-prot mysterium??

Jag kör Kanotix installerad på hårddisken - en vidareutveckling av Knoppix som
bygger på Sid. www.kanotix.org.
Hursomhelst - igår fick jag ett felmeddelande när jag skulle logga in i KDE.
Det löd: " writing to the temp directory (/tmp) failed with the error -
permission denied - KDE unable to start." (Jag kunde utan problem logga in
som root, vilket var väntat.) Via Kanotix forum fick jag tipset att ändra
rättigheterna till /tmp, och jag hade själv funderat i de banorna. Efter att
ha utfört "shmod 777 /tmp" fungerade allt som normalt igen. Det jag undrar är
dock varför detta problem uppstått överhuvudtaget. Om jag måste ändra
rättigheterna till /tmp måste de väl ha ändrats redan innan - och det käns ju
lite olustigt. Jag hade inte genomfört några ändringar eller  genomfört några
"systemoperationer" sedan senaste inloggningen innan problemet uppstod,
utvöer att jag hade laddat ner en uppdatering till f-prot. Denna fungerar
f.ö. inte heller som den borde. När jag försöker scanna /home i användarläge
får jag meddelandet: "SIGN.DEF is damaged or incompatible with this version
of F-PROT". Skannar jag /home som root fungerar det dock som normalt. Jag har
f ö kollat användarrättigheterna till SIGN.DEF, och det är inte där problemet
ligger.

Tack på förhand för alla eventuella svar