Re: Fria alternativ till skype?

On 2005-03-17 at 15:20, per@rosnix.net wrote:

> Jag försöker få igång IP-telefoni mellan släkt och vänner. Jag har
> provat Gnomemeeting, och det fungerar rätt bra; problemet är mest att
> det är dels svårt få att fungera bakom NAT.

Har du provat att sätta upp en proxy (tex siproxd) på din router?
Förutsätter visserligen att routern kör linux. Jag har också planer
på att få igång ip-telefoni och siproxd verkade vara en enkel
lösning på nat-problem.

> Att skype är attraktivt för att det används av många bortser jag från,
> det är dess sätt att fungera med NAT/brandväggar som jag avundas.

Jag kan bara hålla med om skype. Det verkar rätt automagiskt, men med
tanke på den (onödiga) slutenheten så vill jag helst av allt undvika den
lösningen så långt som bara är möjligt.

Får jag haka på med en liten off-topic-fråga: Vad finns det för bra
sip-klienter till windows? De behöver inte vara open source, utan prio
är nog att det ska vara enkelt och framförallt kompatibelt med
linuxprogram för sip, som linphone och gnomemeeting. Nån som har koll på
den sidan av dammen?

--
Fredrik Jonson