Fria alternativ till skype?

Hej!

Jag försöker få igång IP-telefoni mellan släkt och vänner. Jag har provat
Gnomemeeting, och det fungerar rätt bra; problemet är mest att det är dels
svårt få att fungera bakom NAT (särskilt där man inte styr över
NAT-brandväggen själv), dels (verkar det som) anropar varje dator, inte
varje användare (vilket gör det svårt att köra flera användare på en
server med tunna klienter, eller ringa till flera PC bakom en NAT).

En hel del går att lösa med VPN, men då måste man minst en UNIX-burk per
plats för att kunna bygga att vettigt VPN. Dessutom kräver den lite
fantasi och scriptande för att få VPN "närmaste vägen" mellan två platser,
särskilt om den ena råkar vara en bärvara som ibland är bakom NAT.

Jag tycker faktiskt skypes sätt att nätverka verkar ha en del eleganta
finesser, bl.a. att det låter den lyssnande klienten anropa till en
väl-ansluten server, som skickar "ring ring" neråt via den redan anslutna
förbindelsen, och kollar hur anropare och lyssnare kan nå varandra.

Däremot känns det jobbigt att vara beroende av ett okänt, hemig-protokolligt,
källkodslöst program (vad hittar det på med min dator?) som dessutom
använder specifika centrala servrar. Vore trevligt att kunna sätta upp en
egen samtalsförmedlare på sin egen server och ansluta till den med något
fritt telefonprogram från både GNU/Linux och MS Windows.

Att skype är attraktivt för att det används av många bortser jag från, det
är dess sätt att fungera med NAT/brandväggar som jag avundas.

Finns det alltså något fritt alternativ med samma funktionalitet?

/Per Eric
--
^): Per Eric Rosén http://rosnix.net/~per/
/   per@rosnix.net GPG 7A7A BD68 ADC0 01E1 F560 79FD 33D1 1EC3 1EBB 7311