Re: PHP imagerotate() med php4-gd

On Sat, 05 Mar 2005 12:05:47 +0100
Per Blomqvist <per.blomqvist@telia.com> wrote:

> Jag har nog oxå försökt använda den functionen, utan att lyckas, doc:
>
> "
> Note: This function is only available if PHP is compiled with the
> bundled version of the GD library.
> "
>
> Vet inte vad "bundled version" menas. Imagemagic kan hantera det oxå
> annars (men vill minnas att det var resurskrävande, o funkar ej i
> SAFEMODE).

Jag tror det är såhär. PHP använder sig av ett extern bibliotek som
heter libgd för att manipulera bilder.  PHP-utvecklarna tog
libgd-sourcen och la med den i sourcen för PHP. Det är nu denna källkod
som refereras till som "bundled GD". Efter detta började de
ändra i "bundled GD"-sourcen, och la exempelvis till nya funktioner
(såsom imagerotate()). Den vanliga libgd och den som följer med PHP är
nu olika versioner och ej fullt kompatibla.

Vidare så tror jag att Debians php4-gd inte är "bundled GD", utan endast
en wrapper för libgd2-xpm (som ej innehåller imagerotate). Förstår dock
inte varför den ansvariga för php4-gd har valt att göra så, då man går
miste om endel funktionalitet (som exempelvis imagerotate).

/Reine