Re: Kamera och kortläsare på usb

On Tue, Mar 01, 2005 at 09:06:39PM +0100, Ivar Alm wrote:

> Till slut landade jag på att lösningen var att mounta /dev/sda1. Detta

sda1 = Första partitionen på sda, vilket är helt ok. De två kameror jag
kommit i kontakt med (Fuji S7000 och Nikon nånting) har båda fungerat på
dethär viset.

> till skillnad från min mp3-spelare som jag mountar på /dev/sda.
> Kan någon förklara skillnaderna mellan dessa två varianter?

Har jag inte stött på, men det verkar ju som om mp3 spelaren skulle
skriva direkt på "devicen" då, utan att använda någon partition
överhuvudtaget(?)

> Kopplar jag in kortläsaren ser jag bara:
> ----------[snip]
> usb 2-2: new full speed USB device using ohci_hcd and address 16
> scsi14 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
> usb-storage: device found at 16
> usb-storage: waiting for device to settle before scanning
>   Vendor: GENERIC   Model: USB Storage-CFC   Rev: I16B
>     Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 00
> 	 Attached scsi removable disk sdb at scsi14, channel 0, id 0, lun 0
> 	 usb-storage: device scan complete

Observera att den säger sdb, inte sda.
Har du testat att montera sdb1, sdc1 o.s.v?

H. Tomas