Kamera och kortläsare på usb

Har slagits nu ett tag för att kunna läsa mina minneskort från
digitalkameran.

Det började med att jag inte kunde mounta kameran. Mount klagade då
(kommer inte ihåg exakt vad den klagade på, men det hade med filsystemet
att göra). dmesg visade felmeddelandena:

FAT: bogus number of reserved sectors
VFS: Can't find a valid FAT filesystem on dev sda.

Till slut landade jag på att lösningen var att mounta /dev/sda1. Detta
till skillnad från min mp3-spelare som jag mountar på /dev/sda.
Kan någon förklara skillnaderna mellan dessa två varianter?

Jag har även en 4-in-1-kortläsare som kan kopplas till usb'n. Den funkar
klockrent i Window$ och ger fyra stycken flyttbara enheter, en för varje
kortslot.
Försöker jag mounta den i Linux ser jag i dmesg att den hittas av usb'n,
den är en sub-storage, och jag ser också att den ligger som /dev/sda.
Dock kan jag inte mounta den. Varken som /dev/sda eller /dev/sdaX. Varje
gång klagar mount med: 'mount: No medium found'. Jag har haft ett kort i
läsaren som jag dessförinnan har kunnat läsa i kameran.

Följande skillnader har jag sett i dmesg:
Om jag kopplar in kameran får jag följande meddelanden:
---------[snip]
usb 2-2: new full speed USB device using ohci_hcd and address 14
scsi12 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
usb-storage: device found at 14
usb-storage: waiting for device to settle before scanning
  Vendor: KM        Model: DiMAGE Z3         Rev: 1.00
    Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 00
	 SCSI device sda: 493985 512-byte hdwr sectors (253 MB)
	 sda: assuming Write Enabled
	 sda: assuming drive cache: write through
	 SCSI device sda: 493985 512-byte hdwr sectors (253 MB)
	 sda: assuming Write Enabled
	 sda: assuming drive cache: write through
	  sda: sda1
	  Attached scsi removable disk sda at scsi12, channel 0, id 0, lun 0
	  usb-storage: device scan complete
----------[snip]

Kopplar jag in kortläsaren ser jag bara:
----------[snip]
usb 2-2: new full speed USB device using ohci_hcd and address 16
scsi14 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
usb-storage: device found at 16
usb-storage: waiting for device to settle before scanning
  Vendor: GENERIC   Model: USB Storage-CFC   Rev: I16B
    Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 00
	 Attached scsi removable disk sdb at scsi14, channel 0, id 0, lun 0
	 usb-storage: device scan complete

Skulle någon kunna förklara skillnaderna här? Det enda jag ser är att
scsi-drivern verkar hitta kortet i kameran ovan och sätta det som sda1.
För kortläsaren hittar scsi ingenting.

Om nån har något tips på hur jag ska kunna analysera det här närmare och
se varför jag inte kan använda kortläsaren så blir jag tacksam.

Jag kör Debian testing/unstable, kernel 2.6.10.

//Ivar