Re: Gramps & Ubuntu

Som den "skyldige" här, dvs jag nämnde MEPIS som ett nybörjaralternativ
framför Ubuntu, skulle jag vilja förtydliiga några saker.

tisdagen den 1 mars 2005 15.24 skrev Anders Wallenquist:

> Någon på listan nämnde MEPIS (mepis.org) och indirekt KDE.
> Skrivbordsfamiljen Gnome har en konkurrent eller medtävlare om man så
> vill i KDE och Ubuntu motsvarande i MEPIS. KDE har en utmärkt
> programkatalog på
> http://www.kde-apps.org/

Skälet till att jag föreslog MEPIS (Jag föreslog också Kanotix, som jag
egentligen tycker är ännu bättre än MEPIS) var inte att denna använder KDE
istället för Gnome. Skälet var att nuvarande Ubuntu har en bug i
installationsprogramet som kan ställa till det rejält om man vill sätta upp
en dual-boot maskin och har otur (dvs om man vill ha windows installerat
parallellt med Linux). Det andra var att jag tycker att Ubuntu kräver en hel
del efterarbete för att fungera bra - särskilt på multimediasidan - vilket
kanske inte är helt idealiskt för nybörjaren. Både MEPIS och Kanotix är
enligt min mening mer "färdiga" i det avseendet, och till den senare
medföljer en rad scrip som underlättar efterkonfigurerandet betydligt.

Jag anser att både Gnome och KDE har sina resp för och nackdelar, och vill man
pröva Gnome är det inget som hindrar att man använder MEPIS eller Kanotix
ändå. Både Kanotix Och MEPIS kommer visserligen med KDE i utgångsläget, men
det finns inget som hindrar att man via apt-get installerar Gnome i
efterhand. (kanske man kan installera KDE i Ubuntu ocksp, har inte kollat)