Re: Undring...

Roland Lilja wrote:
> [...]
| namnet - som någon slags besvärjelse). Men,men,men - en enda utgåva -6
| månader gammal - känns för mig lite som ett för tidigt fött barn -ett
| ej  fullgånget foster men fullt av liv ändå. Så jag beställde några
| gratisCD -  och jag får se hur jag ska göra då de ramlar ned i brevlådan
| med bara  engelsk text. Jag har sett screenshots och de skrämmer ej, men
| problem,  när de uppstår, vem hjälper mig, några svenska användare har
| jag inte sett  röken av. Och att prata med engelsk expertis om såna här
| delikata saker -  det är inget jag ser fram emot...

Ubuntu är inte gammal nej, men den bygger på Debian som har relativt
många år på nacken..

| Under några veckor har jag valsat runt på nätet bland ovan nämnda
| programmtyper och jag tycker, subjektivt, att danskar, norrmän och
| finnar  här uppe i Skandinavien håller sig framför oss svenskar i flera
| avseenden  bla i ett mycket viktigt ÖVERSÄTTNING TILL MODERSMÅLET. Om
| inte detta sker  tillsammans med en PEDAGOGISK MANUAL så blir det
| onödigt trögt att föra ut  bra program till en "vanlig PC-svensk". Men
| den store jätten kanske ler  förnöjt...

Det stämmer, problemet är att folk skall vilja översätta. Känner du dig
villig att lägga ner tiden med att översätta så är det mycket välkommet.
Problemet är således att ingen orkat lägga ner den energi som behövs för
att översätta allt, glöm dock inte bort att rätt mycket faktist är
översatt i dagsläget.

| Så en fråga till sist. Så här står det på UBUNTUS hemsida :"The live CD
| allows you to try Ubuntu without changing your computer at all".
| Betyder  det att man kan ha kvar sitt gamla OS med alla program och köra
| Ubuntu med  sina program på CD- skivan? Paralellkörning alltså...

Ja, du behöver bara lägga i skivan i din CD/DVD-spelare och ställa in
datorn till att boota från skivan. Där efter finns alla program i minnet
och inget behöver skrivas till hårddisk för att användas.
Detta kan utnyttjas till felsökning mm.

Det finns även ett antal medium för svenska linux-användare, denna
mailinglistan tex, men även diverse olika kanaler på olika nätverk för
interaktiv konversationer. #selinux på irc.se.linux.org är ett ex.
#debian.se på irc.freenode.net är ett annat. Lite snabb hjälp för att
komma igång med IRC finns här[0].

Ingen har föresten ännu hälsat dig välkommen till en öppnare värld, så
jag passar på! ;-)

[0] http://se.linux.org/kommunikation/chat/
- --
~  .''`. Torbjörn Svensson, azoff (at) se (dot) linux (dot) org
~ : :' : 7EB9 2DC5 61AE DAB5 7099  BAC6 798E E39A DBDB 0CFD
~ `. `'  http://azoff.homeip.net | http://azoff.tty0.org
~   `--  http://www.se.linux.org