Re: /dev strul

Erik Svensson <ZekeVarg@linux.se> wrote:
> Har en ny-installation av sarge (kernel-2.6.8-1-686) där endera makedev
> eller udev skapar usb-enheterna i /.dev istället för i /dev vilket gör
> att sane inte vill fungera som den ska. Kommandona scanimage -L och
> sane-find-scanner hittar och identifierar scannern men xsane säger bara
> I/O-fel när den försöker ladda scannern. På samma dator har jag även
> debian-baserade simplyMepis installerad med samma konfigurering för
> scannern och där fungerar det, enda skillnaden är att simplyMepis har
> usb i /dev katalogen.
> [...]

Utan att jag har tänkt alltför mycket på det säger jag att det är ett medvetet
beteende. Om man kör udev är /dev tänkt att reflektera de enheter som
faktiskt finns tillgängliga. Istället för att skapa noderna manuellt kanske
du borde fundera på varför udev inte ser enheterna.

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>