Re: Sendmail , mailrouting, $j, hostname och s vidare

Nu hänger jag inte med i sendmailsvängarna så bra, men har cf-formatet
bytts ut mot något enklare? Visst, m4-makron och ev ännu högre abstraktion
i all ära, men ska man göra mer avancerade inställningar behöver man väl
fortfarande försöka förstå vad som händer i exempelvis en rad som denna:

R$+ < @ $={LDAPRoute} . >       $: $>LDAPExpand <$1 < @ $2 . >> <$1 @ $2>

Javisst.

Inte helt självförklarade i min mening. Ändå känns det som att det går
att lista ut att det handlar om någon slags omskrivning/uppslagning,
jämfört med exempelvis

Det där är inte särskilt komplicerat egentligen, det som gör att folk tycker det är svårt är att de inte kan syntaxen, inte att det skulle vara särskilt kryptiskt i sig.

Det är inte värre än en vanlig regexp (vilket det på sätt och vis är), som också är helt obegripligt för den oinvigde, men som är rätt enkelt när man bemödad sig med att kolla hur det fungerar.

Allting är förstås lätt när man kan det, men jag anser att
inlärningströskeln är högre än den nytta man får ut i detta fall.

Javisst. Det var ju det jag sa :)

/tg