Re: GPRS-telefon via bluetooth

Carl-Fredrik Enell wrote:

Hej!

I Datormagazin nummer 6/2004 finns en utförlig beskrivning av just
trådlös kommunikation, både bluetooth och wlan. Undersök om den finns
att få tag på.

Det viktigaste steget är att upprätta en RFCOMMförbindelse mellan
dator och telefon. Det räcker alltså inte att hcitool hittar
telefonen. #modprobe rfcomm
#rfcomm connect <bluetooth-id> ... (se man rfcomm)
Sedan kör man ppp via /dev/rfcomm0. Att konfigurera det är en sak för
sig. Numret som skall ringas upp är något i stil med *99*#

En sak jag hade problem med och som inte fanns beskriven i
Datormagazin-artikeln var att få telefonen och datorn att komma överens
om PIN-koden. Annars vägrar RFCOMM funka. Jag gjorde en ful lösning
genom att byta ut /bin/bluez-pin (vill jag minnas att programmet
heter) mot ett skript som gör "echo xyz" där xyz är samma kod som
angetts i telefonen. (Men det _skall_ funka utan denna lösning om bara
rätt kod står i /etc/bluetooth/pin).

Hälsningar
Carl-Fredrik
Carl-Fredrik har rätt, jag följde anvisningarna i Datormagazin, den ligger förresten kvar på landet sedan i somras, och jag fick det att funka på en Z600 och på en K700i. Har även postat en del på listan på Bluez siten och fått bra hjälp med allt om bluetooth och Linux. Det finns länkar där under Documentation till Howtos för att sätta upp det mesta t.ex. GPRS-Bluetooth, kolla denna länk "http://www.teaparty.net/technotes/blue-gprs.html"; som är tagen från denna Howto sida där fler finns inom det mesta med Bluetooth, "http://www.bluez.org/redirect.php?url=http%3A%2F%2Fwww.holtmann.org%2Flinux%2Fbluetooth%2F";. Marcel Holtman svarar på det mesta på deras forum och är värsta Bluetooth gurun, han är som jag fattat det inblandad i Bluez och deras jobb med Bluetooth protokollet till Linux.

niklas adolfsson, linköping