Re: NTFS -> EXT3?

Hehe... Tack! Skall kolla upp detta genast!
Vad är det som gör  att du skulle välja XFS istället för EXT3? Vet inte
så mycket om filsystem förutom fat(16,32),och ntfs typ =)
Oj, helt plötsligt blev det krångligt.
1. För dåliga erfarenheter av EXT2 så det är väl arvet som man är rädd för, borde kunna släppa det nu.
2. Goda erfarenheter av XFS i stora beräkning och databasmiljöer med SGI
3. Med XFS kan man expandera filsystemet mountat i drift om man tex. använder LVM.xfs_growfs
4. XFS stödjer ACLer väldigt bra.I samband med Samba tex.
5. XFS har bra prestanda.
6. XFS använder betydligt mindre CPU än ReiserFS som annars är en favorit.
7. Saker som börjar på X är koolt. Som min snart modifierade Xbox med Xecuter3;-)
8. xfs_copy och xfs_freeze

Det trevliga med EXT3 är att många stödjer det men mina system kommer uteslutande att användas av system som jag bygger upp och där kommer det att finnnas XFS. EXT3 skulle jag kunna tänka mig att använda på Usbminne osv, men där jag har fortfarande behova Windowsåtkomst och då behövs det FAT. Okej det finns ext2 till WIndows också men det är lite korny att mecka med sådant.

Det som saknas är de nya koola features som ReiserFS4 (www.namesys.com) har, men väntar nog något år innnan det hamnar på produktionsystem.

Cheers,
Joakim Nordberg
Nordberg.org