Linux går i slow motion

Hej

Jag skulle installera debian på en kompis dator (Pentium II 233MHz, 64MB
RAM, 3GB hårddisk). Datorn har länge kört Windows 98 utan problem. Men
linux går EXTREMT långsamt. Både disk-operationer och grafik-operationer
tar löjligt lång tid, det känns som om processorn bara går på 1% av sin
kapacitet. När man till exempel kommer till en ny skärm i
installationsprogrammet så ser man tydligt hur skärmen ritas upp tecken
för tecken. Jag har försökt med både Woodys och Sarges
installationsprogram. Till slut plågade jag mig igenom hela
installationsprocessen (med Woody från CD-skiva) vilket tog cirka ett
halvt dygn (trots att jag inte installerade några paket), och när debian
väl är installerat går det fortfarande lika långsamt. Jag har provat med
kärnor från 2.2- 2.4- och 2.6-serierna, men resultatet är detsamma. Jag
vet inte om det har något med saken att göra, men om man kör kommandot
ps så kommer ett felmeddelande om att 100Hz-timern inte går i 100Hz.
Windows 98 funkar som sagt bra och så även installationsprogrammet till
Windows XP. Vad kan vara fel?

/Pelle
--
  Pelle Nilsson