Re: Problem med PHP

On Thu, Jan 06, 2005 at 12:56:13AM +0100, Arvid Rosen wrote:
> Hej!
> Jag vet inte så mycket om php, men jag har kört några gamla php-hack
> tillsammans med mysql rätt länge nu utan problem.
>
> För en tid sedan märkte jag dock att det inte funkar som det ska längre.
> Jag har flera sidor som bygger på följande konstruktion:
>
> Sidan besöks med adressen nedan
> http://foo.net/todo.php?id=-1
>
> <?php
> if (isset($id)) {
> 	tjong();
> }
>
> Ni förstår säkert. Problemet är att tjong() numera aldrig körs, vilket
> [...]

Nu för tiden måste du skriva

if (isset($_GET['id']))

Förr så kunde $id få sitt värde i från en cookie, ett formulär som
skickats med GET, ett formulär som skickats med POST eller vara en
vanlig tilldelning. Detta var inte så lyckat ur säkerhetssynpunkt...

Det finns säkert någon hemsida där detta är förklarat mer pedagogiskt,
men det är jag inte tillräckligt pigg för att leta rätt på nu :-)

hälsningar
Håkan