Re: Aldrig swap?

On 2004-12-28 at 15:21, carl.westman@kendrion.com wrote:

> Får en känsla av att min maskin aldrig swappar. Kör karamba och ser att
> jag har nästan alltid fullt Memory (1GB) men noll i Swap. Hur kan jag
> verifiera att swappningen fungerar?

2.6-kärnan swappar bara när det verkligen inte finns något internminne
ledigt.  Har du tillräckligt mycket internminne kommer den alltså i
normala fall inte använda swappen alls. Det är om jag minns rätt en
förändring från 2.4 då swappen användes även om det fanns ledigt minne.
Säkert kan nån som vet mer fylla i här.

Att du har "fullt minne hela tiden" beror på att kärnan cachar öppnade
filer i internminnet för snabbare åtkomst. Om ett program behöver mer
arbetsminne kommer den först och främst använda ledigt minne, för att
sedan ta av fil-cachen, och först när den är slut swappa ut något
program till swappen.

Ett simpelt sätt att "testa" swappen är att helt enkelt starta så många
program så att internminnet tar slut och kärnan tvingas swappa. Det
är kanske dock en utmaning att hitta tillräckligt många program när man
har en gigabyte internminne. =)

Innehållet i /proc/meminfo är ganska informativ, läs mer hos redhat.
http://www.redhat.com/advice/tips/meminfo.html

--
Fredrik Jonson