Segt kdm

Något gick snett när jag uppgraderade från sarge till sid.
När jag skulle logga in efter omboot var hela systemet otroligt segt och jag kunde inte ens knappa in användarid och lösen. Efter ytterligare en omboot var allt som vanligt igen, förutom att symtomet kommer tillbaka lite då och då vid inloggning. Tror att det är vid inloggning (efter boot) efter en paket-upgadering som krånglar. Använder kdm.
Kan någon komma på vad det kan vara som strular eller hur jag skall felsöka?

Martin