Fruktansvärt slö webaccess

Undrar om nån kan ge mig tips på var jag ska felsöka följande...
Jag upplevde att det gick fruktansvärt slött att surfa. Alla websidor
tar lång tid att ladda. Lite modemkänsla över det. Jag sitter dock på
10Mbit-lina och det _borde_ gå fortare. Jag har testat följande:

Tankar filer via DC inom min isp's nät i stan. Når nånstans kring
5-8Mbit/s. Har skickat filer per ftp till södra sverige. Fick 450KB/s.
Har tankat ner IPTEST (den lilla bandbreddstestaren från
konsumentverket) och kört på min win-maskin som ligger på interna nätet
bakom min linuxmaskin. Den ansåg att jag hade 9-9.5Mbit/s.

Jag testade surfa till www.kommunicera.umea.se (min isp's hemsida) och
körde deras hastighetstest som de länkar till. Når ca 75kbit/s. Testade
surfa till samma sida, fast med min win-maskin, och på den nådde jag ca
7.5Mbit/s.

Nån som kan ha den blekaste aning om var jag ska börja leta orsakerna
till ett sådant problem? Jag har testat Opera, Konqueror och Firefox,
men med exakt samma resultat. Varför går just webaccess så långsamt?

//Ivar