Re: Ljudkort

> Alla ljud-program måste dock ha stöd för den daemon du använder: XMMS
> t.ex. klarar alla tre, mplayer klarar ESD och aRts, gnome klarar bara
> ESD (om du vill ha ljud för systemhändelser) osv.

Både aRts och ESD (och säkert JACK) har wrappers för att få program som når
ljudkortet via OSS att gå via ljudservern istället. Jag har för mig att de
heter artsdsp och esddsp.

> aRts verkar vara förknippat med KDE tror jag.

Mjo, aRts används flitigt i KDE. Det är dock mer än ljudserver, det är snarare
ett slags allt-i-allo multimediapaket. Projeketet är dock så gott som dött
och kommer att sluta användas av KDE förr eller senare.

En del ljudkort stödjer hårdvaru-mixning av ljud, och då slipper man köra
ljudserver. Själv är jag väldigt nöjd med mitt emu10k1-kort.

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>