Ljudproblem med ALSA, snd-intel8x0, låg volym och inga mixer enheter (no mixer elems found)

Hej alla,

jag hjälpte just min kompis att få in debian på hans bärbara acer, så
att han skulle slippa XP. Körde in sarge med debian-installer. Allt
gick bra med installationen utom ljudet. Bytte till debians kernel
2.6.7-686 eftersom jag har haft lite problem med 2.6.8.

Hotplug smäller in snd-intel8x0 och snd-intel8x0m. Jag får ljud ut i
XMMS, men med väldigt låg volym. Försökte köra alsamixer eller amixer,
men får bara 'no mixer elems found'.

Hjälp! varför får jag ljud överhuvudtaget? Det är förbryllande...

/david