Re: auto login med Xdm

On Sun, 24 Oct 2004, Karl Hasselström wrote:

> KDM kan nog göra det du behöver har jag för mig. GDM kan det säkert
> också.

GDM kan, det använder jag själv samtidigt med det jag föreslår nedan. Om
man är snål på minne kan det vara smidigare att lägga in en rad i
/etc/inittab som drar igång X-servern för en viss användare med rätt
inloggningsscript (.xinitrc borde funka). Jag har själv använt den metoden
för att sätta upp en X-klient med XDMCP och då ser det ut så här i
inittab:

   X0:23:respawn:/root/bin/Xlemon 0 vt7
   X1:23:respawn:/root/bin/Xlemon 1 vt8

Och scriptet Xlemon:

  #!/bin/sh
  #
  DISPLAYNAME="Set display!!!"
  [ -n "$1" ] && DISPLAYNAME=$1
  VTNAME=foo
  [ -n "$2" ] && VTNAME=$2

  sleep $DISPLAYNAME
  # X terminal sessions to lemon
  /usr/X11R6/bin/X :$DISPLAYNAME -terminate -deferglyphs 16 dpms $VTNAME -query lemon

Istället för att köra X-servern direkt borde startx eller xinit kunna
användas för att dra igång saker som står i användarens .xinitrc.

Mvh /Anders
--
http://faldor.mine.nu/~anders/                     +46 (0)8 733 31 46
anders@umunet.org  www.umunet.org -- because uucp is becoming extinct