Re: kommando?

On Fri, Oct 22, 2004 at 07:27:02PM +0200, Arvid Rosen wrote:
> Hej, jag hakar på den här tråden lite...

Hej! Jag svarar lite
(föresten viste du att toppostning orsakar karies :-)

> Jag skulle vilja köra en text genom några regular expressions, och
> skriva ut olika delar som matchar till olika ställen.
>
> gawk '/(^[0-9]):([0-9])/ {???}'
>
> I det här fallet skulle jag vilja komma åt texten som matchar i varje
> parentes separat.

Jag är ingen kung på awk men du kan ju alltid använda match och göra det
"baklänges":

Exempel:
gawk '{match($0, /(^[0-9]):([0-9])/, arr) ;print arr[1]-arr[2]}'

cut -f3 -d" "

Ger tredje fältet med separatorn mellanslag

/jp
--
 jens persson         #   Special cases aren't special enough to break
 <jens@persson.cx>    #                                     the rules.