Re: kommando?

Hej, jag hakar på den här tråden lite...

Jag skulle vilja köra en text genom några regular expressions, och skriva ut olika delar som matchar till olika ställen.

Exempel:

gawk '/(^[0-9]):([0-9])/ {???}'

I det här fallet skulle jag vilja komma åt texten som matchar i varje parentes separat.

Om jag t.ex. skickar in 4:5 så skulle jag vilja behandla 4:an och 5:an separat. Går detta? Jag vet att man kan göra så i scriptspråket expect t.ex.

//Arvid

Ivar Alm wrote:
Inte debianspecifikt, men ändå...
Söker ett kommando som kan plocka ut "kolumner" ur textfiler. Har ju
'grep', 'tail' och 'head' för att ta ur de rader jag vill ha, men hur
får jag tex det tredje "ordet" ur den rad jag returnerat från 'grep'?
Vet att jag använt det förr, men vilket det var har totalt släppt från
mitt teflonminne...

Nån som i förbifarten kan tipsa om tutorials för shell-scripting?

//Ivar