Re: Spamassassin ineffektivt?

On Sat, Oct 16, 2004 at 08:21:13AM +0000, Carl-Fredrik Enell wrote:

> Det lyckas inte plocka ett enda spam trots att det enligt headern gör
> en massa tester.  Spammarna har ju blivit kloka nog att fylla på med
> slumpvis text ur t ex ordböcker eller romaner samt skriva alla
> misstänkta ord med slumpvis mellanrum mellan bokstäverna  :(

Just det där är ju sådana som SA brukar reagera på, GAPPY_TEXT, osv.
Ordboksgrejjerna brukar inte heller vara något problem då (har inte
kollat så noga iofs) dessa brukar ligga i plaintextvarianten av brevet
men de bifogar även en saftig HTML-variant som SA flaggar för.

Hur ser en typisk header ut för dig?

> Poängen hamnar oftast runt 2.5. Skall jag minska tröskelvärdet från 5
> till 2.5 eller har jag något annat problem? T ex några tester som
> påstår sig vara aktiva som default men som inte är det?

Jag har tyckt att det har funkat bra med standardtröskelvärdet
faktiskt.

Har du Razor installerat och konfigurerat? Har för mig man måste
registrera sig med en ny identitet med hjälp av
"razor-admin"-kommandot för att den skall börja kolla och göra det
möjligt att rapportera in spam till razor.

Du kan ju även ta och installera Pyzor som skall vara en friare
variant än razor (även servern är GPL eller dylikt till skillnad från
Razor).

Jag kör båda och tycker de kompletterar varandra bra. Testade även att
köra procdcc ett tag men tyckte inte jag fick några bra resultat.

i min spamkatalog ser det ut så här för närvarande (från igår kväll
någon gång):

95 spam, 85 av dessa fick träffar i Razor och 54 av dem var även
listade i Pyzor. Pyzor verkar ge 3,5 poäng och Razor 1,0. 90 av breven
har även flaggats av bayes-filtret som 99-100% sannolikhet att de
är spam, de kvarvarande har fått 90-99%.

Efter en snabbkoll så verkar ett typiskt spam här hos mig ha mellan 15 och 30
poäng, god marginal till tröskelvärdet.

Jag tycker ju att om razor/pyzor och de andra inbyggda filtren
(förutom Bayes då) fungerar som de skall, så borde det plockas en del
brev i alla fall. Om du nu inte får helt unika spam...låter osannolikt
:D

--
.oO laban@krakpot.net Oo.