Re: Ett knippe frågor

On 2004-10-15 10:16:14 +0200, Peter Carlsson wrote:

> - Sedan så letar jag med ljus och lykta efter en bra och kraftfull
>   texteditor. Naturligtvis finns emacs och vi, men
>   inlärningströskeln avskräcker. Den texteditor jag jag gillat mest
>   genom tiderna och som fortfarande är min favorit är FrexxEd på
>   Amiga. På Windows kör jag TextPad, som inte riktigt når upp i
>   FrexxEds klass, men ändå funkar mycket bra. Vad jag letar efter är
>   någon som har makroinspelningar, syntax highlight och är väldigt
>   konfigurerbar. Om någon kan tipsa mig om bra tutorials för emacs
>   och/eller vi kanske jag kan bli övertygad.

Emacs inlärningströskel är faktiskt inte så hög -- moderna
distributioner har defaultinställningar som gör att de allra
vanligaste sakerna bara funkar som man väntar sig. Man flyttar
markören med piltangenterna, kan markera och klippa/klistra text med
musen (med mittenknappen, som vanligt i X), det finns vanliga
rullgardinsmenyer som man kan klicka i för att öppna filer, spara,
osv. Allt som man verkligen måste ha går att komma åt på detta sätt,
resterande finlir kan man lära sig efter hand.

Emacs har en inbyggd interaktiv tutorial, som man aktiverar med C-h t
(alltså Control+h följt av t).

--
Karl Hasselström, kha@treskal.com
      www.treskal.com/kalle